Perkembangan bayi : Mendengar



Mendengar 

Anak anda sudah boleh mendengar dari saat dia dilahirkan – kecuali jika dia ada masalah pendengaran. Sambil membesar, dia akan menggunakan telinganya untuk menyerap jumlah informasi yang banyak tentang dunia di sekelilingnya, dan semua informasi ini akan merangsangkan perkembangan otak dan menuju ke pencapaian fizikal seperti mendudukmenggolekmerangkak dan berjalan. 

Bila ia berkembang 

Pendengaran bayi anda akan matang sepenuhnya pada penghujung bulan pertama, tetapi untuk betul-betul menyedari, memahami dan menghargai semua yang didengarinya akan mengambil sedikit masa lagi. 

Bagaimana ia berkembang 

Dari mula lagi bayi anda akan menumpukan penuh perhatian pada suara, terutamanya suara yang bernada tinggi, dan akan respon kepada bunyi yang biasa didengar (anda bercakap, suatu cerita yang sering dibaca, dan lain-lain.). Dia juga akan terkejut bila terdengar bunyi yang kuat atau yang tidak dijangka. 

Pada usia tiga bulanlobus temporal bayi anda – yang membantu proses pendengaran, bahasa dan bau – akan menjadi lebih reseptif dan aktif, jadi bila bayi anda mendengar suara anda, dia mungkin akan memandang ke arah anda dan mula mengagah-agah atau cuba bercakap. 

Tetapi bercakap dan mendengar adalah kerja berat untuknya. Pada usia ini, jika dia memandang ke arah bertentangan atau kehilangan konsentrasinya bila anda bercakap atau membaca padanya, anda tidak perlu bimbang tentang pendengarannya. Dia mungkin hanya terlebih dirangsangkan. 

Pada usia lima bulan, bayi anda akan menyedari dari mana datangnya sesuatu bunyi, dan dia akan memusing ke arah punca bunyi itu. Bayi berusia lima bulan juga akan kenal nama dirinya – perhatikan bagaimana anak anda memandang anda bila anda memanggil atau menyebut namanya ketika bercakap dengan orang lain. 

Apa seterusnya 

Pendengaran bayi anda sudah berkembang sepenuhnya ketika dia masih sangat muda, tetapi ia mustahak untuk diperiksa seawal mungkin supaya jika terdapat sebarang masalah ia dapat diatasi dengan segera. 

Peranan anda 

Banyak yang boleh anda lakukan untuk menolong anak anda membiasakan diri serta mempelajari bunyi baru. Cubalah menyanyi lagu dan puisi kanak-kanak atau bermain muzik. Bayi adalah terbuka kepada semua benda jadi anda tidak perlu hanya mainkan lagu kanak-kanak sahaja. Tawarkan anak anda apa saja dari muzik Bach ke lagu-lagu P. Ramlee. 

Bunyi peranggu loceng angin atau detikan jam juga akan menghiburkan bayi anda – semakin pelbagai benda yang ditawarkan, maka lagilah kaya keberkesannya. Secara pasti anda akan melihat anak anda memberikan reaksi lebih seronok dengan sesetengah benda berbanding yang lain bila pilihan kesukaan mula berkembang. 

Membaca kepada seorang kanak-kanak, tak kira usianya, akan mendatangkan faedah. Ia membantu bayi anda memperkembangkan bakat untuk mendengar kadens bahasa - sebenarnya, mempelbagaikan nada suara anda, menggunakan loghat serta menyanyi dapat membuat kaitan pendengaran antara anda dan anak anda lebih merangsangkan. 

Tambahan lagi, semakin banyak anda bercakap dan membaca kepadanya, maka semakin banyaklah bunyi dan kata-kata yang dipelajarinya untuk menyediakannya ke tahap bercakap. 

Bila bayi anda semakin membesar dan mula menyedari dari mana datangnya sesuatu bunyi, bayi anda akan memusing ke arah punca bunyi itu. Bayi yang lebih matang (sekitar usia empat atau lima bulan) akan mula memerhati mulut anda bila anda bercakap dan cuba meniru pengubahan nada suara anda dengan meninggikan atau merendahkan nada suara dan melafazkan bunyi konsonan seperti "m" dan "b". 

Bila harus bimbang 

Bayi adalah menakjubkan: mereka boleh tidur lena biarpun telefon berdering ataupun anjing menyalak. Ini adalah normal – mereka amat perlukan tidur. Tetapi sementara kebanyakkan bayi mempunyai pendengaran yang tajam, terdapat juga sebilangan kakan-kanak yang akan menghadapi masalah, terutamanya jika mereka dilahirkan teramat pramatang atau kekurangan oksigen atau terkena jangkitan serius sewaktu dilahirkan. Bayi yang mempunyai sejarah keluarga yang ada masalah kehilangan pendengaran juga berkemungkinan tinggi mendapat masalah pendengaran. 

Ketika bayi anda sedang berjaga dan peka – dan tidak mengalami selesema atauinfeksi telinga, yang mungkin akan mengganggu pendengarannya untuk sementara waktu – dia patut terkejut bila terdapat bunyi yang kuat dan tiba-tiba, tenang dan memandang anda bila mendengar suara anda, dan sebaliknya kelihatan bereaksi secara normal kepada bunyi yang terdapat disekitarnya. 

Semua bayi baru lahir menjalani ujian pendengaran sejurus selepas dilahirkan. Kemudian anda boleh minta doktor untuk memeriksa pendengarannya sekali lagi jika anda ada sebarang kebimbangan. Anda boleh membuat penilaian sendiri tentang pendengaran bayi anda dengan mencuba ujian pendek ini di rumah: 

• Usia di bawah tiga bulan: Tepuk tangan anda di belakang kepala bayi anda. Jika dia terkejut, dia OK. Jika dia tidak, ulangi beberapa kali lagi. 

• Usia antara empat dan enam bulan: Panggil namanya dan lihat sama ada dia memusing ke arah atau bereaksi terhadap suara anda. Perhatikan jika dia memandang atau menoleh untuk mencari punca sesuatu bunyi yang menarik. 

• Usia antara enam dan 10 bulan: Perhatikan jika anak anda membuat respons kepada namanya dan bunyi persekitaran yang biasa, seperti deringan telefon atau bunyi pembersih vakum. 

• Usia antara 10 dan 15 bulan: Minta anak anda tunjuk kepada sesuatu objek yang biasa dilihat di dalam buku bergambar. Jika dia tidak dapat berbuat demikian, dia mungkin tidak dapat mendengar arahan anda. 

Walaupun anak anda lulus dengan cemerlang kesemua ujian di atas, tetapi anda masih rasa keraguan, percayalah pada naluri anda dan minta nasihat doktor bayi anda. Semakin awal bayi diperiksa untuk masalah pendengaran, semakin baik. Menurut kajian yang terbaru, mengenalpasti kanak-kanak yang memerlukan alat pembantu pendengaran dan memasangkan alat tersebut pada mereka sebelum mencapai usia enam bulan dapat memberi kesan yang ketara dalam perkembangan pertuturan dan bahasa. 



Comments

Popular posts from this blog

UJIAN SARINGAN PENDENGARAN BAYI BARU LAHIR.

Kemudahan Dan Keistimewaan Kepada Orang Kurang Upaya

UJIAN PENDENGARAN PERCUMA